Oleh : Fyrol Ikram Othman
Artikel ini diterbitkan kali pertama dalam Buletin Agenda PPP Hospital Sungai Buloh.
Islam merupakan
sebuah agama yang amat menitik beratkan kesihatan. Nikmat kesihatan dianggap
sebagai nikmat terpenting selepas nikmat iman. Ini dijelaskan sendiri oleh Ibnu
Abbas ketika mentafsirkan maksud ayat dari surah ar-rahman ; nikmat mana yang
kamu dustakan.
Bagi memastikan
kesihatan seseorang terjamin maka pencegahan kepada penyakit amatlah penting. Islam menganjur umatnya menjaga kesihatan
dengan menjaga makan, mengamalkan makanan sihat seperti pemakanan sunnah dan
bersukan.
Namun yang
menariknya ialah bagaimana Islam menganjurkan kaedah dalam kawalan jangkitan
atau lebih dikenali kini dengan ” Infection Control”
Infection Control
atau kawalan infeksi merupakan ilmu perubatan bagi mengelakkan jangkitan berlaku
terutamanya di hospital. Risiko pesakit yang masuk hospital untuk mendapat
penyakit lain seperti jangkitan kuman adalah tinggi jika elemen-elemen kawalan
infeksi tidak diamalkan. Selain itu kawalan infeksi juga bertujuan untuk
membantu pekerja kesihatan mengelak dari mendapat risiko jangkitan dari
pesakit.
Elemen penting
kawalan infeksi diterjermahkan melalui amalan ’standard precaution’. Standards
Precaution merupakan senjata paling ampuh bagi pekerja kesihatan melindungi
diri mereka sendiri dari jangkitan dan bagi mengelakkan pesakit mendapat
jangkitan dari penyakit lain. Antara elemen tersebut adalah seperti berikut.
- Kebersihan Tangan
Elemen terpenting dalam kawalan infeksi ialah ’Hand Hygine’ atau kebersihan
tangan. Ini bagi mengelakan berlakunya jangkitan silang akibat dari tangan
pekerja hospital yang tidak bersih dari mikroorganisma merbahaya.
Didalam islam, selain membasuh tangan ketika mengambil wuduk dan makan
terdapat sunnah lain yang jarang diamalkan tetapi penting dalam kawalan
penyakit iaitu membasuh tangan apabila bangun dari tidur.
“Dan apabila seseorang bangun daripada
tidurnya , hendaklah ianya membasuh kedua tangannya 3 kali sebelum ia
memasukkannya (tangan) ke dalam bekas yang berisi air (kolam).Kerana
sesungguhnya , ia tidak tahu dimana tangannya berada (semasa tidur).”
[Hadis Muttafaqun ‘Alaihi , Bukhari : 162 dan Muslim : 278]
- Alat perlindungan diri
Elemen seterusnya didalam kawalan infeksi
khususnya dalam amalan ‘standard precaution’ ialah alat perlindungan diri (PPE)
seperti ‘mask’, ‘glove’ dan ‘apron’.
Personal Protective Equipment (PPE) juga satu
elemen penting yang wajib diamalkan oleh anggota kesihatan terutamanya dalam
tugas-tugas tertentu seperti semasa pengambilan darah,aktiviti steril dan menangani
kes-kes penyakit bawaan udara. Ini kerana pekerja kesihatan berdepan dengan
risiko tinggi dalam menjalankan tugas seharian mereka. Ini juga bersesuaian
dengan satu hadith yang bermaksud “Tidak ada jangkitan penyakit tanpa
sebab.” (Hr Bukhari). Berdasarkan hadith ini, seseorang itu perlu
menjaga diri sendiri dengan mengambil langkah-langkah perlu terutamanya apabila
berdepan dengan tugas berisiko. Ini kerana sesuatu penyakit itu boleh terjadi
kerana sebab-sebab seperti tidak memakai alat perlindungan diri secukupnya.
Alat pelindung
diri bukan sahaja berperanan sebagai melindungi anggota kesihatan dari terkena
penyakit dari pesakit, tetapi juga bertujuan melindungi pesakit dari penyakit
dan mikroorganisma merbahaya yang dibawa oleh anggota kesihatan. Malah menurut
akta keselamatan pekerja, pekerja yang tidak memakai alat pelindungan diri
boleh didenda sehingga RM 1000 atau penjara sehingga 3 bulan atau kedua-duanya
sekali.
Dalam catitan sirah menunjukkan baginda Nabi Muhammad s.a.w sendiri
mengamalkan pemakaian alat perlindungan diri semasa menjalankan tugas-tugas
yang memerlukannya, sebagai contoh baginda mempunyai tujuh baju besi bagi
mempertahankan diri dalam peperangan dengan nama-nama tertentu sperti Dzatul
Fudhul,Sughdiyah,Khirniq dan lain-lainnya.
3. Kebersihan persekitaran (enviromental)
Amalan kebersihan persekitaran didalam industri
kesihatan amatlah dititik beratkan.
Didalam islam, kebersihan dianggap sebagai
sebahagian daripada iman. Islam menggalakkan persekitaran yang bersih dan suci.
Kebersihan persekitaran adalah penting bagi mengelakkan berlakunya jangkitan
penyakit. Persekitaran yang tidak bersih bukan sahaja mengundang penyakit
tetapi juga haiwan pembawa penyakit seperti tikus,lipas,lalat,semut dan
anai-anai serta menggangu kelancaran bekerja.
Selain itu ‘First Global Patient Safety Challenge’
turut menggariskan air yang bersih sebagai keperluan penting bagi mengelakkan
jangkitan. Islam mempunyai piawaiannya sendiri mengenai air. Untuk bersuci dan
megambil wuduk hanya air mutlak yang dibenarkan, iaitu air yang suci dan
menyucikan. Ciri-cirinya ialah bebas dari bau, warna dan rasa yang mengubah
dirinya dari sifat asal. Selain itu air mustakmal juga mestilah dalam keadaan
mengalir, jika bertakung hendaklah lebih dari dua kolah atau lebih kurang 174
liter.
- Etika Batuk
‘Cough Etiquette’ atau ‘Respiratory Hygine’ merupakan elemen penting yang
dimasukkan didalam ‘Standard Precaution’. Elemen ini diperkenalkan bagi
mengatasi masalah jangkitan berkaitan batuk seperti ‘droplet’ dan ‘airborne’
yang menyebabkan rebakan penyakit-penyakit
seperti H1N1, SARS dan TB.
Didalam islam terdapat beberapa etika yang boleh diamalkan contohnya doa
semasa bersin dan mengelakkan diri dari orang ramai apabila menghadapi
batuk-batuk.
Dalam satu riwayat, Nabi Muhammad saw telah mempercepatkan solat ketika
batuk. Ketika meimamkan solat dan
membaca Surah al-Mukminun pada ayat “Musa wa Harun” atau pada ayat “Musa”,
baginda terganggu oleh batuk, kemudian terus rukuk. [H.R. Bukhari]
- Pengasingan (Cohort)
Dalam kawalan infeksi, amalan cohort adalah sesuatu yang penting bagi
mengelakkan merebaknya penyakit (outbreak). Cohort diamalkan untuk kes penyakit
yang berjangkit melalui ’contact’ dan bawaan udara. Contohnya pesakit yang
mempunyai mikroorganisma MRSA diasingkan dari pesakit biasa, contohnya dihujung
wad. Begitu juga pesakit TB diasingkan didalam bilik ’negative pressure’. Ini
bersesuaian dengan hadith nabi yang bermaksud "Pesakit
yang berjangkit tidak boleh mendatangi orang yang sihat.” (Hr Bukhari).
Selain
itu Nabi saw juga bersabda “Bergaullah bersama pesakit kusta
dengan jarak selembing atau dua lembing.” (Hr Abu Nu’aim). Dalam amalan kawalan infeksi sebagai contoh, pesakit yang jangkitannya
melalui ’droplet’ perlu dijauhi dengan jarak tiga kaki bagi mengelakan
jangkitan.
- Melarang kanak-kanak dan orang berimuniti rendah melawat Hospital.
Antara
polisi hospital ialah melarang kanak-kanak dibawa untuk melawat pesakit
dihospital. Ini bertujuan untuk mengelakkan kanak-kanak tersebut dijangkiti
penyakit, ini kerana walaupun hospital adalah pusat merawat penyakit, tetapi
hospital juga adalah lubuk kepada perlbagai jenis mikroorganisma merbahaya yang
datang dari pelbagai pesakit.
Selain
kanak-kanak, orang berimuniti rendah seperti orang-orang tua, pengidap penyakit
metabolik dan pengidap penyakit kanser juga tidak digalakan melawat hospital
atau orang sakit atau mendedahkan diri mereka kepada wabak penyakit kerana
imuniti yang rendah. Ini juga selari dengan satu hadith yang bermaksud “Larilah dari orang yang berpenyakit kusta
seperti kamu lari dari singa.”
(Hr Bukhari). Saranan Nabi saw ini kepada umatnya supaya mereka berhati-hati
ketika bermuamalat dengan pesakit yang membawa penyakit yang boleh berjangkit.
Islam juga menggalakkan umatnya berusaha mengelakkan dari
penyakit. Antara usahanya adalah tidak masuk ke tempat yang ada penyakit
berjangkit atau wabak. Ini jelas apa yang berlaku kepada saidina Umar ketika
mana beliau hendak masuk ke dalam Syam. Apabila beliau mengetahui di syam
berlakunya wabak taun, dia berpatah balik dan tidak jadi masuk ke syam. Lalu Abu Ubaidah al-Jarrah berkata:“Adakah
engkau cuba lari dari ketentuan Allah?” Umar menjawab: “Alangkah
baik sekiranya kata-kata ini diucapkan oleh orang lain. Ya, kami lari dari
ketentuan Allah kepada ketentuan Allah.” (Hr Bukari)
Polisi mengelakkan jangkitan ini bukan sahaja terpakai untuk orang sihat,
tetapi untuk orang sakit. Orang sakit terutamanya yang berimuniti rendah tidak
digalkkan dilawat dengan kerap dan ramai orang, malah untuk melawat
pesakit-pesakit ini, pelawat memerlukan alat pelindung diri seperti topeng muka
’surgical mask’ dan apron, tujuannya ialah untuk mengelakkan mikroorganisma
bebahaya yang dibawa oleh pelawat menjangkiti pesakit.
Begitulah sedikit sebanyak dari elemen-elemen penting kawalan infeki yang
boleh dikaitkan dengan islam. Sekiranya kajian dijalankan dengan lebih teliti,
pasti kita akan menemui banyak lagi persamaan dengan amalaan sunnah Rasullah
s.a.w
Oleh yang demikian, sebagai seorang islam amalan kawalan infeksi hendaklah
diamalkan dengan bersunguh-sungguh kerana ianya bukan sahaja amalan keselaamtan
pekerjaan, tetapi juga satu bentuk ibadah yang disarankan oleh junjungan Nabi
Muhammad s.a.w.
Firman Allah dalam surah al-Ahzab
ayat 21 yang bermaksud:
"Sesungguhnya pada diri Rasulullah itu sebaik-baik teladan bagi kamu
(untuk diikuti) iaitu bagi orang yang mengharapkan (keredhaan) Allah dan
(kemuliaan hidup) di akhirat dan orang yang banyak mengingati Allah".
Selain itu dengan mematuhi amalan kawalan infeksi, pengamal akan
mengelakkan dari berlakunya perkara-perkara yang memudaratkan. Firman
Allah: “Dan janganlah kamu melemparkan
diri kamu dengan tangan kamu sendiri ke dalam kebinasaan.”
Satu hadis Nabi yang diriwayatkan
Malik, Al Hakim, Baihaqi dan Ibnu Majah pula berbunyi “Tidak diizinkan melakukan sesuatu yang memudaratkan dan tidak boleh
membalas dengan kemudaratan.
Semoga dengan sedikit coretan ini akan menjadikan anda lebih bersungguh
untuk mengamalkan kawalan infeksi dalam tugasan seharian.
* Penulis ialah pemegang PB Infection control dan juga Diploma Tasawwur Islam.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan